نحوه شناسایی ورق گالوانیزه سالم

ورق گالوانیزه به دلیل پوشش زیستی روی و رویزایی که روی آن اعمال می‌شود، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و خوردن دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که در بسیاری از صنایع مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، تولید لوازم خانگی و حتی در برخی قطعات کشاورزی استفاده شود. ورق گالوانیزه همچنین قابلیت پذیرش پوشش‌های مختلف را دارد که از مقاومت و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. از این رو، انتخاب مناسبی برای کاربردهای مختلف صنعتی است.

 ورق گالوانیزه  به دلیل مقاومت مناسب در مقابل خوردگی جزو محصولات پر مصرف در صنایع مختلف می باشد. در صورتی رعایت استاندارد های تعیین شده جهت تولید محصولی با کیفیت خوب الزامی می باشد. در برخی موارد ممکن است این استاندارد ها رعایت نشود که مستلزم شناخت تخصصی ورق گالوانیزه می باشد. این اطلاعات باید درجهت تشخیص ورق گالوانیزه سالم از معیوب باشد که در این مقاله به معرفی و شناخت این روش ها پرداخته شده است.

  • روش های تشخیص ورق گالوانیزه سالم

روش دقیق تشخیص گالوانیزه سالم و معیوب نیازمند انجام تست های آزمایشگاهی می باشد. اما روشهای عملی و تجربی جهت شناسایی محصول معیوب از سالم وجود دارد که با این روش ها در کمترین زمان به نتیجه خواهیم رسید.

  • تست در آزمایشگاه

دقیق ترین روش شناسایی ورق گالوانیزه سالم انجام آزمایش هایی جهت بررسی ترکیب شیمیایی و ضخامت پوشش سطح ورق می باشد. این روش نسبت به روش هایی که در ادامه گفته خواهد شد زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد اما نتیجه ای دقیق دارد.

  • اندازه گیری ضخامت ورق

تمامی ورق ها به وسیله نوردکاری تولید می شوند، کیفیت خط تولید نورد تاثیر مستقیم بر کیفیت محصول نهایی دارد. تعیین ضخامت ورق در خط تولید نورد تعیین می شود در صورتی که کیفیت نورد پایین باشد ضخامت محصول نهایی متفاوت خواهد بود . در نتیجه یکی از روش های تست کیفیت ورق های گالوانیزه تست ضخامت آن می باشد.

  • بررسی اندازه گل های سطح ورق گالوانیزه

برای پوشش دهی ورق گالوانیزه از فلز روی استفاده میشود که همین عمر باعث تشکیل ظاهری متفاوت درسطح ورق گالوانیزه به سایر ورق ها میشود. بعد از سرد شدن پوشش سطح محصول ساختار ماکروسکپی در سطح ورق تشکیل می شود که به این ساختار گل یا اسپنگل می گویند. گل های تشکیل شده در سطح ورق نسبت به میزان ناخالصی موجود در آنها ریز یا درشت می باشند. همچنین خنک کردن تعادلی محصول نهایی باعث تشکیل گل های درشت و سریع سرد کردن باعث تشکیل گل های ریز می شود.

  • پوشش روی موجود بر سطح ورق
پوشش روی موجود در سطح ورق گالوانیزه  بعد از مدتی استحکام و چسبندگی خود را از دست می دهد. با بررسی کیفیت پوشش موجود بر روی سطح ورق می توان کیفیت ورق گالوانیزه قابل سنجش می باشد.
  • تست آب و نمک
یکی از روش های سنتی برای تشخیص کیفیت پوشش ورق گالوانیزه استفاده از محلول آب و نمک می باشد. در این روش سطح محصول را آغشته به آب نمک می کنند و بعد از چند ساعت به بررسی محل آغشته به محلول می پردازند. در صورت عدم وجود زنگ زدگی در ناحیه مشخص شده کیفیت محصول قابل قبول می باشد.

 

  • بررسی ظاهر و کیفیت برش ورق
کیفیت مناسب برش، نداشتن اعوجاج، عدم چین خوردگی و باد کردن سطح ورق از دیگر مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

  • سخن آخر
در صورتی که قصد خرید ورق گالوانیزه را دارید بهتر است از محصولات کارخانه های معتبر تولید کننده ورق های گالوانیزه استفاده بفرمایید. کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، امیرکبیر کاشان، فولاد تاراز چهارمحال و فولاد خودرو شهرکرد از جمله کارخانه های معتبر سطح کشور می باشند. این کارخانجات با رعایت انواع استانداردهای بین المللی و روش های دقیق تولید اقدام به تولید محصولاتی با کیفیت بالا می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا