فولاد های ساختمانی

عوامل و پارامترهای مختلفی برای طبقه بندی فولادها وجود دارند یکی از روش های دسته بندی فولاد ها بر اساس نوع کاربرد آنها می باشد. فولادهای ساختمانی دسته ای از فولاد ها هستند که بر اساس کاربرد آنها تقسیم بندی می شوند. برای تولید انواع مقاطع فولادی من جمله، میلگرد، تیرآهن، ورق، نبشی و… از فولاد های ساختمانی استفاده می شود. در ادامه به بررسی ویژگی های عمومی و خواص مکانیکی و شیمیایی این دسته از فولاد ها می پردازیم.

فولاد ساختمانی چیست؟

فولادهای ساده کربنی به دلیل سطح پایین کربن در آنها قابلیت جوشکاری، استحکام و شکل پذیری مناسبی دارند. در کنار هزینه تولید پایین در مقایسه با سایر آلیاژها مزایای عمده ای است که مصرف آنها را همواره از سایر آلیاژها بیشتر کرده است. فولاد های ساده کربنی عمدتا جزء فولاد های ساختمانی قرار می گیرند.

آلیاژهایی همچون ST37 ,ST44 ,ST52 جزو فولاد های ساختمانی قرار می گیرند که در تولید تیرآهن، میلگرد، ورق، نبشی، ناودانی و… مورد استفاده قرار میگیرند.

ویژگی فولاد های ساختمانی

  • جوشکاری:

در مراحل ساخت و ساز جوشکاری همواره امری اجتناب ناپذیر می باشد. هر چه میزان کربن کمتر باشد قابلیت جوشکاری بهتر می شود، فولاد های ساختمانی به دلیل سطح کربن پایین قابلیت جوشکاری مناسبی دارند. برای جوشکاری بهتر در برخی از آلیاژها پیشنهاد می گردد عمل پیشگرم کردن محل جوشکاری برای جلوگیری از تشکیل کاربید آهن انجام گردد.

  • شکل پذیری:

فولاد های ساختمانی قابلیت شکل پذیری مناسبی دارند. از طریق عملیات نورد سرد یا گرم بر روی شمش مقاطعی همچون تیرآهن، ورق، میلگرد، نبشی، ناودانی و … را می توان تولید کرد.

مقاومت به خوردگی:

فولاد های ساختمانی در صورت قرار گرفتن در محیط مساعد دچار خوردگی می شوند. نوع خوردگی آنها به صورت یکنواخت می باشد که باعث کاهش جرم و اندازه مقاطع خواهد شد.

 

نحوه ی نام گذاری:

 یکی از متداول‌ترین روش‌های نامگذاری فولادهای ساختمانی بر اساس استاندارد17006 DIN آلمان است. اکثرا در ایران بر اساس این استاندارد، فولادهای ساختمانی را می‌شناسند. فولادهای ساختمانی را بر اساس این استاندارد به صورت ترکیبی از حروف St و اعداد بعد از آن نشان می‌دهند. فولادهای St12،St37 ،St44 ،St52  بر همین اساس نامگذاری شده‌اند.

حروف(Structural Steel) St  نشان‌ دهنده فولاد ساختمانی و عددی که در جلوی آن نوشته می‌شود، استحکام کششی نهایی فولاد بر حسبkg/mm2    را نشان می دهند. در واقع این مقدار وابسته به ترکیب شیمیایی و نوع عملیات مکانیکی انجام شده روی فولاد است. هر چه مقدار عددی که جلوی این حروف نوشته می‌شود کمتر باشد، استحکام کششی پایین‌تر و معمولا به صورت ورق‌های فولادی نرم مورد استفاده قرار می گیرند. این فولادها برای کاربردهایی که شکل‌پذیری بالا مد نظر است استفاده می‌شوند. از طرفی هر چه این عدد بزرگتر شود به معنی درصد کربن بالاتر بوده و استحکام آن بیشتر می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که در این حالت جوشکاری این فولادها سخت‌تر می‌شود.

ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی:

  • ترکیب شیمایی انواع فولاد ساختمانی در جدول زیر آورده شده است.

نام فولاد

C

Mn

Si

P

S

St12

0.1

0.6

0.045

0.045

St37

0.2

1.6

0.6

0.04

0.04

St44

0.22

1.6

0.6

0.05

0.05

St52

0.24

1.6

0.6

0.05

0.05

 

 

  • خواص فیزیکی انواع فولاد ساختمانی در جدول زیر آورده شده است.
نام فولاد
حداقل تنش تسلیم
MPa
استحکام کششی نهایی
MPa
حداقل درصد ازدیاد طول
سختی برینل
St12
280
410 – 270
30
86
St37
235
360 510
22
100
St44
275
430 580
15
160
St52
355
510 – 680
13
180
 
با توجه جداول بالا و مطالب گفته شده با افزایش درصد کربن میزان تنش تسلیم و استحکام کششی افزایش پیدا می کند. به دلیل تغییر ساختار با افزایش کربن سختی فولاد افزایش پیدا می کند و درصد ازدیاد آن نیز کاهش پیدا می کند. اکثر میلگردها و تیرآهن های تولید شده در صنعت کشور از دسته ی آلیاژهای فولاد های ساختمانی می باشند. برای استعلام قیمت کلیه محصولات می توانید با واحد فروش فولاد پرشین امیر تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا