شاخص مدیران خرید(شامخ)

با توجه به آمار منتشر شده در خصوص شاخص میران خرید (شامخ) یا (PMI) توسط اتاق بازرگانی ایران در موردشاخص میران خرید شامخ اقتصاد نشانه های رکود عمیق در کل اقتصاد ایران مشهود می باشد.
در مقاله ی رکود در بازار ایران به معرفی شاخص مدیران خرید (PMI) پرداخت شده است برای شناخت بیشتر می توانید به مطالعه شامخ بپردازید. این اطلاعات هر ماه در سایت اتـاق بـازرگـانی، صنایع، معـادن و کـشاورزی ایـران منتشر می شود. در ادامه به بررسی این آمار و میزان سرمایه گذاری در کشور و تاثیر آن بر اقتصاد می پردازیم.

  • شامخ کل اقتصاد – دوره چهل و هشتم :

شاخص ترکیبی مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در شهریور ماه عدد 54.34 محاسبه شده است. این مقدار در مقایسه با مرداد ماه (49.97) افزایش یافته و بیشترین میزان چهار ماهه اخیر را به در آمار شاخص میران خرید ثبت رسانده است .

  • شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (48.20) در شهریور ماه کاهش داشته و به کمترین مقدار 8 ماهه اخیر رسیده است .

  • شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (55.02) در شهریور بیشترین مقدار چهار ماهه اخیر را به ثبت رسانده است.

  • شاخص میزان صادرات کالا و خدمات (48.77) برای دومین ماه متوالی روند کاهشی داشته است.

  • شاخص میزان فروش کالا و خدمات (49.93) برای سومین ماه پیاپی کاهش داشته و کمتر از محدوده مرزی 50 ثبت شده است. در مجموع می توان مهمترین یافته های شاخص مدیران خرید کل اقتصاد و شاخص مدیران خرید صنعت در ماه شهریور 1402 را به شرح زیر خالصه کرد:

 1 -مسئله تامین مواد اولیه و قیمت فزآینده آن همچنان از مسائل اساسی بخش صنعت است.

 2 -مشکل کمبود نقدینگی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز شرکتها و مشکالت مربوط به پیمانسپاری ارزی، در تضعیف بخش تولید نقشی اساسی داشته اند.

 3-عدم تمایل نیروی انسانی متخصص به اشتغال در واحدهای تولیدی و مهاجرت نیروی کار متخصص به مشکلی فراگیر در اقتصاد به ویژه بخش صنعت تبدیل شده است.

  • شامخ صنعت – دوره شصتم

  • شاخص مدیران خرید صنعت در شهریور ماه با ثبت عدد 50.6 نسبت به ماه قبل بهبود داشته و در محدوده مرزی 50 قرار گرفته است. اگرچه مقدار شاخص مدیران خرید در مقایسه با شهریور ماه سالهای گذشته کمتر گزارش شده است.

  • شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (47.82) برای سومین ماه متوالی کاهشی است که نشان دهنده ادامه رکود تقاضای بخش صنعت است.

  • شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (50.20 )به کمترین مقدار 17 ماهه خود از اردیبهشت 1401 (به غیر از فروردین ماه) رسیده است.

  • شاخص میزان صادرات کالا (45.63 )ضعیف ترین عملکرد هشت ماهه اخیر از بهمن ماه (به غیر از فروردین ماه) را به ثبت رسانده است.

  • شاخص موجودی محصول نهایی در انبار (58.19) بیشترین مقدار خود را طی سری زمانی 5 ساله شامخ به ثبت رسانده است.

  • سرمایه گذاری در کشور

همان طور که در نمودار زیر مشخص است در سال های گذشته تقریبا نیمی از میزان سرمایه گذاری های انجام شده صرف استهلاک دارایی شده است. همچنین نیمی از سرمایه گذاری های صورت گرفته جهت رشد موجودی سرمایه با هدف رشد اقتصادی صورت می گرفت. اما از سال 97 به بعد و با تحولات سیاسی (برجام) این روند تغییر پیدا کرد و در سه سال گذشته روند سرمایه گذاری کاهش پیدا کرد. این میزان سرمایه گذاری همان طور که در نمودار مشخص می باشد با میزان استهلاک برابر شده است.

  • سخن آخر
یکی از مشکلات اساسی در شاخص شامخ کمبود نقدینگی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت ها و مشکلات مربوط به تعهدات ارزی است. این کمبود نقش اساسی در تضعیف بخش تولید در اقتصاد کشور را دارد. افزایش سرمایه گذاری باید به حدی باشد که بتواند استهلاک دارای را جبران و ظرفیت جدیدی در رشد اقتصاد را ایجاد کند.
با وجود اینکه شامخ صنعت در شهریور ماه کمی رشد داشته است اما مولفه های دیگر نشان از رکود عمیق در بازار را نشان می دهد. با بررسی سایر اطلاعات مربوط به شامخ کل و صنعت مشخص می شود این آمار در نزدیکی مرز 50 یا پایین تر هستد.
شرکت فولاد پرشین امیر با بررسی اطلاعات منتشر شده به بررسی شرایط کلان و چشم انداز اقتصاد کشور می پردازد. جهت مشاوره بیشتر در مورد اقتصاد و تاثیر آن بر بازار فولاد می توانید با واحد فروش شرکت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا