تحلیل روند قيمت جهاني سنگ آهن

معاملات مقاطع فولادی در بازار داخلی

این معاملات هفته گذشته مورخ 14/06/1402 در تالار صنعتی بورس کالای ایران انجام گردید.طبق انتظار، با کاهش مجدد تقاضا همراه بود و با استقبال خوبی روبه رو نگردید و رینگ میلگرد جز ضعیفترین معاملات در بورس کالا بود.

جزئیات معاملات مقاطع فولادی

🔔به گزارش تیم تحلیلی فولاد پرشین امیر، بالغ بر  ۴۲۰ هزار و ۸۱۵ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شد. تقاضای اولیه معادل ۱۰۴ هزار و ۳۰۲ تن از این حجم خریداری گردید.

جزئیات معاملات تیرآهن

💠در ارتباط با معاملات انجام شده مرتبط با تیرآهن، برای ۲۳ هزار و ۱۷۱ تن تیرآهن، ۲۵ هزار و ۸۰۶ تن تقاضا وجود داشت. که در پایان با قیمت میانگین ۲۲۸ هزار و۲۸۱ ریال معاملات به پایان رسید.

جزئیات معاملات میلگرد

💠ازسوی دیگر، ازمجموع ۲۶۵.۷۱۹ تن میلگرد عرضه شده دررینگ معاملات، تنها ۷۶.725 تن از حجم این محصولات معامله گردید. با درنظر گرفتن معاملات میلگرد مچینگ در بورس کالا، رقابت با نرخ پایانی میانگین ۲۲۹،۳۱۳ ریال معادل کیلویی ۲۴،۹۹۵ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده انجام گرفت. قیمت پایانی نسبت به هفته گذشته کیلویی ۱۰۵ تومان بالاتر از نرخ پایه ( ۲۲۸،۲۳۹ ریال ) تایید شد.

جزئیات معاملات ورق گالوانیزه و سرد

💠در ادامه ۷ هزار و ۲۵۰ تن ورق گالوانیزه با نرخ پایه ۳۷۰ هزار و ۱۵۶ ریال به تابلوی معاملات راه یافت. ۵ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت که بدون هیچ رقابتی معاملات به پایان رسید.

نکته حائز اهمیت در ارتباط با معاملات ورق سرد این موضوع است که طبق روال همیشه فقط شرکت های تولید کننده قادر به خرید این محصول بودند. اما به دلیل ضعیف بودن تقاضا، پس از پایان معاملات طبق اطلاعیه سازمان بورس کالا محدودیت بهین یاب برای کلیه شرکت های بازرگانی برداشته شد. این رفع محدودیت زنگ خطری برای بازار ورق بدلیل نبود تقاضای موثر از سوی تولیدکنندگان می باشد.

 

نتیجه گیری

وقفه شدید حاکم بر بازار مصرف محصول نهایی در ایران که ناشی از رکود تورمی مسکن می باشد را می توان به عنوان مهم ترین عامل ضعیف بودن معاملات دانست. از سوی دیگر ایران برای کسب درآمدهای ارزی، به ناچار روی افزایش تولید مواد اولیه و میانی و افزایش صادرات تمرکز کرده است. با بررسی روند شاخص مدیران خرید، بهبود تقاضا از سوی پروژه های خصوصی و دولتی قابل پیش بینی است. این موضوع می تواند نوید بخش  خروج از این رکود سنگین  باشد.

روند قیمت جهانی سنگ آهن

قیمت سنگ آهن عیار ۶۲% وارداتی چین از استرالیا در هفته گذشته در مجموع با کاهش جزئی ۰.۷۵ دلاری به ۱۱۶.۲۵ دلار به ازای هر تن رسید. کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین در هفته گذشته اظهار کرد با انجام اقداماتی همچون کنترل قیمت مواد اولیه، مانع افزایش قیمت سنگ آهن خواهد شد.

موارد زیر جز عوامل تاثیرگذار برقیمت سنگ اهن طی هفته گذشته بوده اند:

کاهش نرخ وام مسکن توسط بانکهای دولتی چین

چهار بانک دولتی بزرگ چین نرخ بهره وام مسکن موجود برای وام خانه اولی ها را کاهش خواهند داد. این عامل میتواند به عنوان محرکی برای سمت تقاضای داخلی، تاثیر خوبی داشته باشد.

رکود تجاری چین در ماه آگوست

افزایش قیمت سنگ آهن و سایر مواد فولادسازی، کارخانه های فولادساز را با مشکل حاشیه سود بسیار پایین یا حتی زیان دهی مواجه کرده است. درنتیجه صادرات و واردات چین، تولیدکننده برتر فولاد جهانی، در ماه آگوست به دلیل کاهش تقاضای خارج از کشور و قدرت خرید ضعیف مصرف‌کننده در داخل، کاهش داده است.

اتمام رینگ پرقدرت سه روزه سنگ آهن در بازار آتی بورس سنگاپور
در بورس سنگاپور،قرارداد سنگ آهن تحویل اکتبر پس از سه روز پیشرفت، 1.9 درصد کاهش یافت و به 114.05 دلار در هر تن رسید.
جمع بندی
بانگاه کلی به موارد ذکرشده، با وجود تلاشها از سوی دولت چین جهت بهبود تقاضای داخلی، بازار همچنان بی رمق است. مهمترین دلیل نبود تقاضا، حاشیه سود پایین کارخانجات تولید کننده می باشد. از سوی دیگر موجودی سنگ آهن در بنادر چین در حال حاضر، پایین ترین میزان خود از سال 2020 میلاد می باشد. شاید این مورد بتواند در روند تغییرات قیمت سنگ آهن داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا