گزارش آماری بورس کالا

🔔براساس اطلاعیه سازمان بورس کالا چهارشنبه1402/04/28 شاهد عرضه حدود 262 هزار تن مقاطع فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی در تالار صنعتی بورس کالا بودیم.

💠از جهت دیگر ، 218.368 هزار تن میلگرد با قیمت 213.584 ریال در بورس کالا عرضه شده است، که حجم عرضه  46 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کرده است، اما همچنان میزان تقاضا اولیه برای این حجم از عرضه میلگرد نزدیک به 50درصد معادل 96.539 هزار تن بوده که حتی با وجود شرایط فراهم شده خرید اعتباری از سوی برخی از تامین کنندگان در نهایت حجم معامله شده 58.703 هزار تن (معادل 26.8% از کل حجم عرضه) می باشد.

💠همچنین در معاملات امروز بورس کالا ۲ هزار و ۷۹۱ تن نبشی با قیمت پایه 898/225 در دسترس خریداران قرار گرفت که از رشد ۱٫۸ درصدی قیمت پایه آن حکایت دارد.

💠علاوه بر این، مقدار تیرآهن عرضه شده در بورس کالا 23.913 هزار تن با قیمت پایه 220.632 بوده است  که با وجود تقاضا اولیه 19.649 هزار تن (بیش از 80% کل حجم عرضه) میزان تناژ مچ شده در رینگ معاملات بورس کالا معادل 6.443 هزار تن معادل 26.9 درصد می باشد.

گزارش کلی جو بازار فولاد ایران

 براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده توسط تیم تحلیلی شرکت فولاد پرشین امیر و با در نظر گرفتن شرایط و جو نامساعد حاکم بر بازار فولاد کشور، معاملات انجام شده دور از انتظار صورت نگرفت زیرا از یکسو با اعمال سیاست های مالی انقباضی توسط دولت و بانک مرکزی  و از سوی دیگر ایجاد محدودیت در ارائه اعتبارات مالی به بخش خصوصی، موجب شده است حجم نقدینگی به شدت کاهش یافته و گردش پول به کمترین میزان ممکن برسد. این موضوع نتیجه ایی جز رکود عمیق تر ندارد. نرخ دلار طی هفته گذشته تغییرات محسوسی نداشته است و حتی فروش های اعتباری هم نتواست سمت تقاضا بازار را تحریک کرده و جانی هرچند اندک به این بازار بدهد.

گزارش آماری بورس کالا

نگاهی به روند فولاد در بازار های جهانی

بر اساس داده‌های استخراج شده توسط اداره ملی آمار چین، تولید ناخالص این کشور فقط 0.8 درصد در سه‌ماهه دوم سال 2023 افزایش داشته است که این عدد به رشد مورد انتظار تحلیل گران نیز نزدیک نبوده است. بر طبق داده های فوق بهبود اقتصادی چین به سرعت در حال نزول است و این روند امکان رسیدن به رشد 5 درصدی در پایان سال 2023 را فراهم نخواهد کرد. از این رو فعالان بازار امیدوارند که پکن برای حمایت از رشد اقتصادی و رسیدن به هدف مورد نظر سیاست های حمایتی خود  را اعمال کند که تاثیر مستقیمی بر قیمت های محصولات فولادی از جمله سنگ آهن و زغال سنگ خواهد داشت.

از سوی دیگر، رکود طولانی‌ مدت سبب ایجاد عدم اطمینان سرمایه‌گذاران در بازار املاک شده است لذا انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران محرک های بیشتری، مانند تامین بودجه پروژه‌های بزرگ، حمایت بیشتر از شرکت های خصوصی با استفاده از اهرم کاهش  مالیات را اجرا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا