گزارش آماری بورس کالا

گزارش آماری بورس کالا

🔔براساس اطلاعیه  سازمان بورس کالا چهارشنبه مورخ 1402/05/04شاهد عرضه 279 هزار تن مقاطع فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی در تالار صنعتی بورس کالا بودیم.

💠از جهت دیگر ، 228.119 هزار تن میلگرد با قیمت 210.745 ریال در بورس کالا عرضه شده است، که حجم عرضه  4 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. مجموع تناژ خریداری شده میلگرد در رینگ و مچینگ بورس کالا، جمعا معادل 67,633 تن شامل انواع میلگرد آجدارمی باشد . این حجم از میلگرد خریداری شده معادل با 29 درصد از حجم کل عرضه در بورس کالا می باشد. نرخ رقابتی میانگین موزون 213,702 ریال و یا به عبارتی معادل کیلویی 23,295 تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

💠همچنین در معاملات امروز بورس کالا 1 هزار و 51 تن نبشی با قیمت پایه 957/221 در دسترس خریداران قرار گرفت که از رشد 0٫3 درصدی قیمت پایه آن حکایت دارد.

💠از سوی دیگر، مقدار تیرآهن عرضه شده در بورس کالا 24.777 هزار تن با قیمت پایه 218.293 بوده است. با وجود تقاضا اولیه 49.073 هزار تن میزان تناژ مچ شده در رینگ معاملات بورس کالا تنها 14.619 هزار تن (معادل 59% از کل) خریداری گردید.

گزارش کلی جو بازار فولاد ایران

با در نظر گرفتن تحلیل قبلی که توسط تیم تحلیلی شرکت فولاد پرشین امیر ارائه شده است. شایان ذکر است که با ادامه روند رکود،کاهش روزانه تقاضا و عدم امید به افزایش قیمت ها ، معاملات انجام شده در بورس کالا به پایین ترین قیمت های خود از ابتدای سال رسیده است. از حیث دیگر بدلیل وجود ترس از کاهش قیمت های جهانی و در ادامه روند نزولی پایه های قیمتی در بورس کالا امید چندانی به رونق بازار وجود ندارد. نرخ دلار نیز براساس سیاست های دولت طی هفته گذشته تغییرات محسوسی نداشته است و در بازه 48 الی 50 هزار تومان در نوسان بوده است.

نگاهی به روند فولاد در بازار های جهانی

قیمت سنگ آهن عیار 62% وارداتی چین در هفته گذشته کف حمایتی قدرتمند  112 دلاری را با کاهش قابل توجه 3.5 دلاری معادل 5.4 درصدی به 15.5 دلار به ازای هر تن رسید. علت اصلی کاهش قیمت سنگ آهن، صحبت های فاش شده مبنی بر کنترل دولت چین بر روی کاهش تولید فولاد در نقاط مختلف این کشورمی باشد.

بطور مثال در استان وو‌هان چین دستوراتی پیرامون میزان حجم تولید صادر گردیده است. بر این اساس اجازه تولید بیش از میزان تولید شده در سال 2022 را ندارند. این محدودیت در واقع سندی بر اثبات این ادعا است. با نگاهی اجمالی به میزان تولید فولاد چین در سال 2022، این موضوع کاملا مشهود می باشد. میزان تولید فولاد در نیمه دوم سال 2023 باید رشد 1.3 درصدی نیمه اول را پوشش دهد. با در نظر گرفتن ثابت نگه داشتن حجم تولید در دو سال طبیعی است راهی جز کاهش تولید در نیمه دوم باقی نمی ماند.

از سوی دیگر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین معتقد است که قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر بدون هیچ دلیل قابل استنادی افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن تمام عوامل قید شده، روند نزولی برای قیمت سنگ آهن در ماه های پیش رو بسیار پر رنگ تر شده است .

3 دیدگاه دربارهٔ «گزارش آماری بورس کالا»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا