لوله های فولادی

  • معرفی لوله فولادی

در طول تاریخ یکی از پرکاربرد ترین مصالح در صنایع مختلف و ساخت و سازها لوله ها بوده اند. باپیشرفت علم وکشف آلیاژهای مختلف لوله هایی فلزی باکیفیت مطلوب تولید گردید. فولاد آلیاژی، نوعی فولاد است که با افزودن عناصر آلیاژی به آن تولید می‌شود. این عناصر آلیاژی می‌توانند منگنز، سیلیکون، نیکل، تیتانیوم، مس، کروم و آلومینیوم باشند. ادغام این عناصر باعث بهبود ویژگی‌های مکانیکی فولاد می‌شود، از جمله سختی، استحکام و مقاومت در برابر خستگی تغییر ترکیب آلیاژ می‌تواند به تشکیل طیف وسیعی از کاربردها در صنایع مختلف منجر شود، امروزه جهت انتقال مایعات مورد استفاده در صنایع غذایی و پالایشی، گازها، و سایر صنایع از انواع لوله ها استفاده می شود.لوله های فولادی یکی از پرمصرف ترین لوله های مورد استفاده در صنعت می باشند که به معرفی انواع آن می پردازیم.

 

  • انواع لوله های فولادی از لحاظ جنس

فولاد(استیل) براساس میزان کربن و عناصر آلیاژی موجود در آن مانند، نیکل، کرم، مولیبدن و سایر عناصر آلیاژی تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی شامل دو دسته ی کلی، که عبارتند از کربن استیل و استنلس استیل می باشد. در مقاله ی تفاوت کربن استیل و استنلس استیل به بررسی، معرفی و کاربرد آنها اشاره شده است. لوله های کربن استیل بر اساس میزان مقاومت آنها در برابر خوردگی و کاربرد آنها مورد استفاده قرار می گیرند. بر همین اساس روش تولید آنها با یکدیگر متفاوت می باشد که به معرفی انواع آن می پردازیم.

  • انواع لوله کربن استیل

     

  • لوله مانیسمان کربن استیل

لوله مانیسمان یا بدون درز به دلیل درصد کربن پایین تر و افزایش کرم در آن به یکی از لوله های پر کاربرد تبدیل شده است. لوله های کربن استیل بر اساس استاندارد ASTM A106   و ASTM A53 تولید می شوند. ترکیب شیمیایی در هر دو استاندارد باهم برابر می باشد اما در عملیات حرارتی که بر روی محصول نهایی انجام می شوند باهم تفاوت دارند. در این دسته بندی لوله ها بر اساس استحکام به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دسته ی اول (A) که نسبت به گروه دوم (B) استحکام کمتر و نرمی بیشتری دارند.

  • لوله گالوانیزه

این دسته از لوله ها از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند که مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارند. بر اساس وزن به سه دسته ی سبک، متوسط و سنگین تقسیم بندی می شوند.

  • لوله کربن استیل آتشخوار

لوله کربن استیل آتشخوار که مقاومت خوبی در فشار و حرارت بالا از خود نشان می دهند. این ویژگی باعث شده است در صنایع دیگ های بخار، روغن و صنایع لبنی مورد استفاده قرار گیرند.

 

  • لوله کربن استیل گوشتدار

همان طور که از نام آنها مشخص است این دسته از لوله ها ضخامت بیشتری نسبت به سایر لوله های کربن استیل دارند. این ویژگی باعث شده است در خطوط انتقال پر فشار  و تجهیزات متحرک دوار و ماشین آلات مورد استفاده قرار گیرند.

  • لوله داربستی

این دسته از لوله های فولادی تنها در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. عمر این دسته از لوله ها به دلیل ارتباط کم بارطوبت و مواد خورنده مناسب می باشد که برای پیمانکاران ساختمان سازی اهمیتی زیادی دارد.

 

لوله های استنلس استیل بر اساس کاربرد به دو دسته ی صنعتی و دکوراتیو تقسیم بندی می شوند. این لوله های به دلیل کیفیت و کاربرد بهتر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله های استنلس استیل سطحی براق و مقاوم در مقابل خوردگی دارند که باعث شده است کاربرد تزئینی داشته باشند.

  • لوله های بهداشتی در صنایع پزشکی
لوله های استنلس استیل مورد استفاده در صنایع پزشکی بالاترین میزان مقاومت به خوردگی را دارند. از این لوله ها برای انتقال سیالات  و مایعات حساس به واکنش خوردگی استفاده می شود.
  • لوله های مورد استفاده در صنایع غذای
بیشترین مصرف استنلس استیل ها در صنایع غذایی می باشد، این میزان مصرف به دلیل مقاومت بالای این آلیاژها در مقابل با خوردگی می باشد. در صنایع غذایی از آلیاژهایی مانند 304 و 316 بیشتر مصرف می شود.

  • لوله های صنعتی تحت فشار
این دسته از لوله های به دلیل قرارگیری در فشارهای بالا نیازمند مقاومت به خوردگی بالایی هستند. این ویژگی با اضافه شدن کروم و نیکل به آهن به دست می آید.
  • انواع روش های ساخت لوله
لوله استنلس استیل بر اساس روش تولید به دو گروه تقسیم می شوند.
الف: لوله های بدون درز
ب: لوله های درز دار
لوله های بدون درز با روش هایی من جمله فورجینگ ، اکستروژن و یا نورد تولید می شوند. همان طور که از نام آنها مشخص است، این دسته از لوله ها بدون هیچگونه درزی تولید می شوند. این روش تولید باعث تولید لوله هایی با کیفیت مناسب می شود. لوله های درز دار از طریق جوشکاری ورق های استیل تولید می شوند. کیفیت جوشکاری تاثیر مستقیم در کیفیت لوله ی تولید شده دارد. در مقاله ی انواع روش های ساخت لوله به معرفی بیشتر آن پرداخته خواهد شد. جهت استعلام قیمت لوله های بدون درز استنلس استیل می توانید با واحد فروش مجموعه فولاد پرشین امیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا