تحلیل قیمت دلار

  نرخ دلار و نوسانات آن یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور می باشد. داده های کلان اقتصادی کشور همواره با تاخیر منتشر می شوند با این حال می توان به کمک آنها به تحلیل قیمت دلار پرداخت. با توجه به انتشار اطلاعات مربوط به پایه پولی، نقدینگی و اوراق قرضه به بررسی و تحلیل نرخ دلار می پردازیم. در ادامه به بررسی تاثیر دلار در بازارآهن و مقاطع فولادی(استنلس استیل، تیرآهن، هاش، میلگرد و…) می پردازیم.

  • پایه پولی

به گزارش بانک مرکزی به دنبال اجرای سیاست های افزایش نسبت سپرده قانونی، یک روند صعودی را در یک سال گذشته طی نموده است. طبق این گزارش در فروردین ماه 1402 رکورد 14 ساله خود را شکسته و رشدی 45 درصدی را تجربه کرده است. اما در ادامه سال جاری، رشد پایه پولی تا قدری کاسته شده و در پایان شهریور ماه به رقم 42 درصد تنزل یافته است. به گزارش این نهاد، انبساط رخ داده در دو سمت ترازنامه بانک مرکزی، به واسطه افزایش نرخ سپرده قانونی بوده است. بنابراین در عمل بانک مرکزی پول جدیدی که باعث تورم و اثرات مخرب شود را به اقتصاد تزریق ننموده است. همچنین حجم پایه پولی در شهریور سال گذشته 690 همت بوده است که در شهریور ماه امسال به 980 همت رسیده است. مشخص می شود در یک سال گذشته 290 همت پول چاپ شده است که به عبارتی 24 همت در هر ماه می شود. به گزارش بخش پولی و بانکی بانک مرکزی که آخرین آن مربوط به خرداد میباشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی نسبت افزایشی بوده است. این مقدار نسبت به خرداد سال گذشته به میزان 171.2 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین بدهی دولت به بانک های تجاری نسبت به مشابه سال گذشته ( خرداد 1401) 162.6 درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین از ابتدای امسال تا خرداد 1402 نیز بدهی دولت به بانک های تجاری رشدی 10.2 درصدی را تجربه کرده است.

  • نقدینگی

با توجه به اطلاعات فعلی در خصوص نقدینگی برآورد می شود همچنان بر حجم آن افزوده شود. با توجه به سرعت رشدی که نقدینگی در پیش گرفته است پیش بینی میشود این متغیر مهم پولی در پایان امسال به عدد 8200 همت برسد. در صورت رسیدن نقدینگی به این عدد، با استفاده از علم اقتصاد سنجی برآورد میشود که نقطه تعادلی دلار در محدوده 52 هزار تومان باشد. با توجه به نوسانات دلار نسبت به سال پایه 73 کران بالایی که میتوان برای قیمت ارز به دست آورد” 65 هزار تومان” می باشد. کران پایین قیمت دلار نیز در بهترین حالت ممکن می تواند در محدوده” 45 هزار تومان ” باشد.

  • اوراق قرضه

دولت در چهاردهمین مرحله از حراج اوراق بدهی، 1800 میلیارد تومان با میانگین نرخ بهره 25.42 درصد از طریق فروش اوراق تأمین مالی کرد. در حراج هفته ای که گذشت اوراق عرضه شده به صورت کامل در بازار سرمایه به فروش رسید. همچنین دولت قصد دارد در مرحله بعدی حراج که 16 آبان برگزار می شود 16 همت اوراق، برای فروش نقدی عرضه کند. دولت در 14 حراجی که تا به الان برگزار کرده است در مجموع 64,201 میلیارد تومان اوراق دولتی را به فروش رسانده است. طبق قانون بودجه دولت میتواند تا پایان سال مقدار 187 همت اوراق را به فروش رساند. این عدد با مجوز از سران قوا می تواند تا 220 همت نیز فراتر رود تا دولت در تامین نقدینگی از این ابزار استفاده کند.

  • بازارآهن و دلار
بازارآهن و مقاطع فولادی همواره متاثر از عرضه و تقاضا، دلار و شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور می باشند. در این مقاله سعی شد پیش بینی و تحلیل قیمت دلار و شرایط بانکی کشور بررسی شود. با توجه به نوسانات ارز در طول سال و رسیدن نرخ ارز به کران پایینی میتواند زمان خرید مناسب برای کالا های مختلف باشد. اما نرخ ارز تنها عامل مهم و تاثیر گذار نمی باشد و باید به عوامل دیگر توجه لازم را داشت.

  • سخن آخر
طبیعتا قیمت دلار می تواند از اعداد ذکر شده در تحلیل فوق نوسانات بیشتر و یا کمتری را تجربه کند. از این عوامل می توان به شرایط سیاسی، فروش نفت، جنگ های منطقه ای و سیاست دولت در جهت کنترل ارز اشاره کرد. با نگاه مختصری به آمار میتوان متوجه شد که تمام این رشد پایه پولی مربوط به افزایش سپرده قانونی در راستای مهار تورم نمی باشد. بلکه دولت و بانک ها نقش به سزایی در افزایش این متغیر مهم پولی و تاثیر آن بر شرایط کشور ایفا کرده اند. جهت بررسی تحلیل بازارآهن می توانید با واحد فروش شرکت فولاد پرشین امیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا