شاخص مدیران خرید (PMI) – آبان 1402

شاخص مديران خريد


شاخص مدیران خرید آبان 1402

 

 اتاق بازرگانی ایران منبع اصلی آمار و اطلاعات مربوط به شاخص مدیران خرید می باشد که هر ماه این اطلاعات را منتشر می کند.  اطلاعات  شاخص مدیران خرید همواره با تاخیر 2 الی 3 ماهه منتشر می شود که به تازگی اقدام به انتشار شاخص مدیران خرید آبان 1402 کرده است. در مقاله ی شاخص مدیران خرید مهر 1402 به بررسی و انتشار این آمار پرداخته شد که حاکی از رکود در کل اقتصاد داشت.
همچنین شاخص بخش صنعت به بیشترین میزان خود در چهار ماه رسیده بود، در ادامه به بررسی شاخص مدیران خرید آبان 1402 می پردازیم.

 

  • شامخ کل اقتصاد – دوره پنجاهم

شاخص ترکیبی مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در آبان ماه امسال برابر با 50.96 بوده است که نسبت به مهرماه (54.15) کاهش یافته است. متاسفانه این عدد با بازگشت به سطح عدد 50 هشدار رکود در کل اقتصاد ایران را نشان می دهد.
شاخص میزان فعالیت های کسب و کار با ثبت عدد 51.43 کمترین میزان در چهار ماه اخیر(از مرداد ماه) را تجربه کرده است همچنین شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نیز با رسیدن به سطح 46.89 کمترین مقدار در سه ماه اخیر بوده است.
لازم به ذکر است شاخص صادرات کالا و خدمات در آبان ماه مقدار 49.81 را ثبت کرده است که روند کاهشی در پنج ماه اخیر را نشان میدهد. شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات برابر با 49.22 بوده است که کمترین میزان در سه ماه اخیر بوده است. انتظارات نسبت به فعالیت ها در ماه آتی برابر با 56.01 بوده است که در مقایسه با سایر شاخص ها بیشترین کاهش را داشته است. این میزان کمترین مقدار در هشت ماه اخیر بوده است، در نمودار زیر روند شامخ کل اقتصاد را می توان مشاهده کرد.

  • شامخ صنعت – دوره شصت و دوم

 شاخص مدیران خرید صنعت در آبان ماه با ثبت عدد 53.23 روندی ثابت نسبت به ماه قبل داشته است. اما شاخص کل صنعت در بیش از نیمی از رشته فعالیت های اقتصادی با کاهش همراه بوده است. شاخص سفارشات جدید مشتریان در روندی کاهشی نسبت به ماه قبل عدد 51.31 را ثبت کرد. با مقایسه این شاخص با شاخص کل اقتصاد این مطلب استنباط می شود که در بخش صنعت تقاضا وضعیت بهتری نسبت به کل اقتصاد دارد.
شاخص میزان صادرات کالا در پنج ماه اخیر روند کاهشی را در پیش گرفته است. این شاخص با ثبت عدد 47.77 با سرعت بیشتری نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده عدد 48.85 را ثبت کرده است.
این کاهش نشان از مشکلات و کمبود مواد اولیه تولید کنندگان است که در پنج ماه اخیر روند خود را ثابت نگه داشته است. شاخص میزان فروش مشتریان برابر با 49.82 بوده است. این مقدار برای پنجمین ماه متوالی کاهش داشته است اما در مقایسه با ماه قبل شدت کاهش کمتر شده است.

  • شاخص صنایع فلزی از نگاه شاخص مدیران خرید آبان 1402
 شاخص صنایع فلزی در آبان ماه بر روی عدد 47.8 ثبت شده شد که نشان دهنده ی رکود در این بخش از صنعت می باشد. اما نسبت به ماه قبل (46.7)  کمی رشد داشته است که نشان از بهبود نسبی در تقاضا می باشد. همچنین شاخص میزان فروش محصولات عدد 41.1 را نشان می دهد که یکی از پایین ترین اعداد در کل شاخص می باشد. اما این میزان نیز نسبت به ماه قبل رشد قابل قبولی رو داشته است ولی همچنان یکی از پایین ترین اعداد در کل اقتصاد میباشد. همچنین شاخص موجودی محصول نهایی در انبار با ثبت عدد 54.4 روندی مثبت نسبت به ماه قبل داشته است. تمامی موارد بررسی شده نشاندهنده بهبود نسبی تقاضا نسبت به ماه قبل می باشد.

  • سخن آخر
 با توجه به آمار منتشر شده این مطلب استنباط می شود که همچنان کسب و کارها با مشکلات و موانع زیادی رو به رو هستند. این مشکلات شامل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، عدم تخصیص ارز، کمبود تقاضا و مشکلات در تامین مواد اولیه می باشد. علاوه بر تقاضای ضعیف داخلی، شاخص میزان صادرات کالا یا خدمات هم برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و به عدد 49.81 رسید است.
به دلیل مشکلاتی از قبیل تامین  ارز و عدم حمایت از صادرات ، فروش صادراتی شرکت ها به شدت پایین آمده است.
علیرغم فراهم بودن امکانات و تجهیزات برای تولید درظرفیت بالاتر، متاسفانه بسیاری ازشرکت ها باتعطیل شدن خطوط تولیدشان به دلیل مشکلات گفته شده مواجه هستند.

باتوجه به سیاست های انقباضی بانک مرکزی، هیچگونه تسهیلات و وام دهی به بنگاه های تولیدی برای عبور از این شرایط سخت، پرداخت نمی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا