مقایسه ی لوله های درز دار و بدون درز

لوله یکی ازمحصولات مهم و پرمصرف در صنایع غذایی، نفت، گاز وپتروشیمی می باشد که بر اساس آلیاژ به دسته های مختلف تقسیم بندی میشود.  علاوه بر آلیاژ لوله ی تولید شده، روش تولید لوله تاثیر مستقیم بر قیمت و کیفیت آن دارد که به معرفی آنها می پردازیم.

تقسیم بندی لوله ها بر اساس جنس

لوله ها  براساس جنس استفاده شده برای تولید به چند دسته تقسیم بندی می شوند که هر کدام مصارف مخصوص به خود را دارد. این دسته بندی شامل موارد زیر می باشد:

  • لوله های فولادی

  • لوله های استنلس استیل

  • لوله های مسی

  • لوله های چدنی

  • لوله های پلاستیکی

  • لوله های بتنی

 

معرفی لوله های درز دار:

لوله های درزدار ازطریق جوش دادن دولبه یک ورق به هم به وجود می آیندکه درمقایسه با لوله های بدون درز کیفیت پایینتری دارند. درز موجود در این دسته از لوله ها باعث محدود شدن فشار قابل تحمل آنها می شود. در نتیجه در صورت نیاز به لوله هایی با تحمل فشار بالا استفاده از این لوله ها پیشنهاد نمی شود. مصرف بیشتر این دسته از لوله ها در صنعت آب و فاضلاب و نفت و پتروشیمی در جهت انتقال مایعات می باشد.

معرفی لوله های بدون درز:

این دسته از لوله ها با استفاده از فرایند سنبه کاری تولید می شوند که به صورت شماتیک در شکل بالا نمایش داده شده است. روش های دیگری از جمله ریختگری، اکستروژن و… برای تولید این دسته از لوله ها استفاده می شود. این دسته از لوله های به دلیل عدم وجود درز، تحمل فشار بالاتری را دارند که در محصولاتی مانند مخازن، کمپرسور و ابزارآلات نظامی کاربرد دارند.

انواع دیگر لوله های فولادی

لوله گاز

این دسته از لوله ها به دو صورت نورد سرد و گرم تولید می شوند و با توجه به کاربردشان تقسیم بندی می شوند. این دسته از لوله ها باتوجه به انتقال گاز درون شهری یا برون شهری به دو صورت توکار و روکار تقسیم بندی می شوند.

لوله API

این دسته از لوله ها به دلیل اینکه بدون درز تولید می شوند دارای تحمل فشار بالایی هستند. این دسته از لوله ها بیشتر برای انتقال نفت، گاز ، آب و فاضلاب و کشتی سازی کاربرد دارند. آلیاژ تولیدی این دسته از لوله های از فولادهای کربنی و منگنز دار می باشد.

لوله اسپیرال

این دسته از لوله های از ورق های فولادی و به صورت مارپیچ  و در ضخامت های مختلف تولید می شوند. به دلیل کیفیت مناسب این دسته از محصولات در صنایع نفت و گاز از این دسته از لوله ها استفاده می شود.

لوله استنلس استیل

لوله های مانیسمان استنلس استیل به دلیل کیفیت آلیاژ تولیدی آنها دارای مقاومت به خوردگی عالی و کار در دماهای بالا هستند. کابرد این دسته از لوله ها در صنایعی مانند پتروشیمی، صنایع غذایی، نظامی و.   می باشد.

مشخصات ابعادی لوله:

لوله های استنلس استیل بر اساس ضخامت دیوارها به رده های مختلف تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی تعیین کننده تحمل فشار و دمای کاری لوله برای انتقال نفت، گاز، آب و..می باشد. رده (schedule) لوله های استنلس استیل با نام 5s, 10s, 40s, 80s, 160s , xxs شناخته می شوند که مشخصات آنها درجدول زیر قیدشده است.

سخن آخر
شرکت فولاد پرشین امیر تامین کننده لوله های استنلس استیل مانیسمان آماده ی فروش این محصول برای شما عزیزان می باشد. برای استعلام قیمت با واحد فروش مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا