فاصله قیمتی بین خلوص های متفاوت سنگ آهن با وجود نوسانات فزاینده، با سقوط همراه بوده است

Intergrade price spread for iron ore collapses amid surging volatility

طبق اخبار حاصله از بورس­های بین المللی، در تمام بازارهای کالایی و کامودیتی­ها، روند نزولی قیمت­ها غالبا ادامه دارد. در مورد سنگ آهن نیز این رویه­ی افت قیمتی در همه­ی بازارها در پی افزایش نوسانات ادامه دارد به طوری که فاصله­ی قیمتی بین سنگ آهن با خلوص 65 درصد و خلوص 62 درصد در هفته­های اخیر به سرعت کمتر شده است که علت آن کاهش قیمت با آهنگ سریع تر سنگ آهن با خلوص 65 درصد می­باشد. منابع خبری می­گویند که این امر منجر به چشم انداز مبهم بلند مدت برای سنگ آهن ریزدانه با خلوص بالا می­شود.

از آن­جایی که نشانه­های تصمیم دولت چین بر حفظ حجم تولیدات سال جاری از ماه جولای شروع به بروز کرده است. انتظار افت تقاضا برای سنگ آهن افزایش یافت که این خود، قیمت را برای محصولات فولادسازان به ویژه نوع ریزدانه با خلوص بالا، را پایین آورد.

به نقل از یک منبع تجاری در شانگهای، فست مارکت گزارش داد که، “چشم انداز نزولی تقاضا برای سنگ آهن در نیمه­ی دوم سال 2021 در این بازار روند نزولی سریع در قیمت­ها را به راه انداخت منجر به افزایش در نوسانات شده است. این منبع اشاره کرد که از ماه جولای، تقاضای ضعیف بر عوامل بنیادی مربوط به سنگ آهن حاکم گردید و قیمت ها شروع به افت کردند. در مقایسه با سنگ آهن ریزدانه با خلوص متوسط، سنگ آهن با خلوص بالا سود کمتری داشته است زیرا کارخانجات فولادی چین، نیازی به حداکثر نمودن تولیدات خود ندارند.”

منابع فست مارکت هم­چنین اعلام کردند که معاملات واقعی تجاری محدود به خصوص برای سنگ آهن ریزدانه با خلوص بالا منجر به این شد که سنگ آهن با خلوص بالا اصلاح قیمت بیشتری را تجربه کند و در نتیجه، بی ثباتی در قیمت­ها افزایش یافت و این امر به نوبه خود منجر به چشم انداز تاریک و مبهم یا حتی نگرانی شدید در تقاضا برای سنگ آهن با خلوص بالا شد. این اتفاق حتی منجر به حرکت جریان سرمایه به سمت موقعیت­های فروش در قبال سنگ آهن در بازارهای آتی گردید.

یک منبع تجاری در سنگاپور خاطرنشان کرد که نوسانات اخیر در بازار سنگ آهن متفاوت از نوسانات رخ داده در ماه می بوده است: زمانی که دولت چین اعلام کرد تدابیری جهت پایین آوردن قیمت ها بازار کالاها به کار خواهد بست.

در ماه می دولت چین به همراه انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، قیمت فزایندهی کالاها را به عنوان یک موضوع مهم مطرح کردند و صنایع فولاد را مجبور به مقاومت در قبال رقابت­های مخرب جهت کاهش نوسان قیمت نمودند.

در نیمه­ی اول سال 2021، بازار قوی فولاد و تقاضای سنگ آهن و عرضه­ی کمتر از انتظار سنگ­آهن ریزدانه­ی کاراکاس، قیمت سنگ آهن با خلوص بالا را تقویت کرد زیرا کارخانه­های فولاد به دنبال تولید حداکثری فولاد بودند. این موضوع، فاصله­ی قیمتی بالا بین عیارها را حفظ نمود علی رغم آن که اظهارات دولت چین در ماه می بازار را کمی متعادل کرد. اما با استقرار سیاست­های کاهش تولید فولاد در نیمه­ی دوم سال 2021، حتی با نوسانات شدید در بازار، چشم انداز ضعیف برای تقاضای سنگ­آهن بر بازار غالب گردید و منجر به کاهش شدید قیمت برای سنگ آهن ریزدانه با خلوص بالا گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا