حجم بالای تولید از چشم‌انداز جهانی بخش فولاد پشتیبانی می‌کند

موسسه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی فیچ (FitchRating) می‌گوید که حجم تولید جهانی فولاد در سال 2022 باید قوی باقی بماند، در حالی که فولادسازان به کسب سود بالاتر هرچند کمتر (نسبت به سال 2021)، ادامه خواهند داد. یک چشم انداز بخش خنثی نیز دیدگاه فیچ را تایید می‌کند که استفاده از ظرفیت بالای تولید در خارج از چین، از ایجاد جریان نقدی قوی پشتیبانی می‌کند، در حالی که تولید فولاد چین در نهایت رو به کاهش است.

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد جهانی (به جز تولید کشور چین) در سال 2021 از سطح قبل از همه‌گیری کرونا فراتر رفته است و انتظار می‌رود در سال 2022 رشد بیش‌تری نزدیک به 5 درصد داشته باشد.

افزایش مصرف نشان دهنده‌ی بازگشت تقاضای متوقف شده و تاثیر اقدامات محرک پولی، از جمله تشکیل صندوق بازیابی 750 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و لایحه‌ی زیرساختی 550 میلیارد دلاری اخیر ایالات متحده، در مورد کالاهای بادوام، خودروها، ساخت و ساز و زیرساخت‌ها که در حمایت قوی از انتقال انرژی هستند، می‌باشد.

“ما انتظار کاهش مختصر  و تک رقمی در تولید فولاد چین در سال 2022، با مجموع تولید حدود 1 میلیارد تن را داریم و  پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضای کمتر ناشی از کندی بخش املاک، عمدتاً با هزینه‌های زیرساختی و تولیدی بیش‌تر جبران شود.”

در نمودار زیر میزان تولید و مصرف سالانه‌ی کشور چین آمده است.

“با توجه به زمان شیوع بیماری کووید-19و هم‌چنین سرعت و اندازه‌ی حمایت از اقتصاد چین در مقایسه با سایر کشورها، بهبود جهانی نسبت به کشور چین به تاخیر افتاده است. بنابراین، ما انتظار داریم که رشد تولید ناخالص داخلی در چین به نرخ نرمال‌تر 8/4 درصدی در سال 2022 کاهش یابد، در حالی که سایر کشورها هم‌چنان شاهد رشد رو به بالا هستند. این اتفاق منجر به اختلاف قابل توجهی در قیمت‌های فولاد شده و باعث ایجاد قیمت‌های بسیار بالاتری در ایالات متحده و اروپا خواهد شد. تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی در سال 2022 از حاشیه‌های سود بالاتر از معمول برخوردار می‌شوند، در حالی که چین قبلاً اصلاح قیمتی را انجام داده است.”

“درآمدهای استثنایی و جریان نقدی بالای ایجاد شده در سال 2021 به بسیاری از فولادسازان این امکان را داد تا با رشد سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک از طریق تقویت یا بهبود برنامه‌های تجاری خود بدهی‌هایشان را پرداخت کنند، و موقعیت خود را برای رکودهای دوره‌ای آینده بهبود بخشند.”

(FitchRatings.com, 13 Dec, 2021)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا