صادرکنندگان ترکیه‌ای می‌گویند که عوارض ضد دامپینگ اعمال شده توسط ایالات‌متحده، بر ورق رول گرم ترکیه ناعادلانه است

اوگور دالبلر، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه (ÇIB) گفت: «عوارض ضد دامپینگ اعمال شده از جانب ایالات‌متحده بر ورق رول گرم ترکیه منصفانه نیست.»

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در روز ۶ ژانویه برای محصولات فولادی نورد گرم استرالیا، برزیل، ژاپن، کره جنوبی، هلند، ترکیه و بریتانیا، نرخ‌های عوارض ضد دامپینگ تعیین کرد.

ورق رول گرم ترکیه منوط به حاشیه سود ۲۴٫۳۲ درصدی شده که به طور قابل توجهی بالاتر از محدوده‌ی ۴٫۱۵ تا ۶٫۷۷ درصدی تعیین شده در دستورالعمل اصلی عوارض وضع شده در ۳ اکتبر ۲۰۱۶ می‌باشد.

دالبلر گفت: «وزارت بازرگانی ایالات‌متحده برای حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی دوباره حاشیه سود غیرواقعی را محاسبه کرده است.»

دالبلر در ادامه گفت: «حاشیه سود اولیه محاسبه شده برای ترکیه می‌بایست پس از سه رای دادگاه حذف می‌شد، اما برای کشور ترکیه سه سال به طول انجامید. حاشیه سودهای مشخص‌شده مبتنی بر واقعیت نیستند. در اعمال این قوانین نه تنها ایالات‌متحده، بلکه اتحادیه اروپا نیز همین گرایش را دارد. هدف این است که به تولیدکنندگان داخلی زمان داده شود و صادرکننده را خسته کند. ما اخیراً برای تصمیمات گرفته شده از جانب اتحادیه اروپا نیز به دادگاه رفته‌ایم. ما در چنین مواردی از حقوق خود دفاع خواهیم کرد. این قابل قبول نیست که کسانی که در مورد تجارت منصفانه صحبت می‌کنند با نادیده گرفتن قوانین، چنین تصمیماتی اتخاذ کنند.»

عوارض ضد دامپینگی که در سال ۲۰۱۶ توسط ایالات‌متحده بر ورق رول گرم ترکیه اعمال شدند، در سال ۲۰۱۹ حذف شدند.

کمیسیون اروپا  از سال ۲۰۱۸، اقدامات حمایتی بر فولاد وارداتی به منطقه‌ی اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

دالبلر افزود: «اقدامات حمایتی مشمول محدوده‌ی زمانی خاصی می‌باشند. واکنش نشان ندادن در برابر اقدامات حمایتی طولانی بدون هیچ دلیل موجهی، برای ما ناامیدکننده است.»

یکی از مدیران تولیدکننده‌ی فولاد ترکیه‌ای گفت: «ترکیه به یک بازار آزاد تبدیل شده است، اما وقتی ترک‌ها برای صادرات تلاش می‌کنند، همه درها یکی یکی بسته می‌شوند.»

این مدیر هم‌چنین افزود: «زمان آن فرا رسیده است که مدیران اجرایی قبل از این‌که تولید کارخانه‌های ترکیه‌ای متوقف شوند، اقدام کنند.»

کشور ترکیه در ژانویه ۲۰۲۱، تحقیقات ضد دامپینگ خود در مورد ورق رول گرم از اتحادیه اروپا و کره جنوبی را آغاز کرد، اما این تحقیقات هنوز نهایی نشده‌اند.

هم‌چنین این کشور دارای عوارض گمرکی وارداتی است، اما سازمان نظارتی داخلی این کشور به صادرکنندگان محصولات نهایی فولادی اجازه می‌دهد مشروط بر این‌که محصولات خود را صادر کنند بدون پرداخت عوارض گمرکی، فولاد وارد کنند.

براساس گزارش موسسه‌ی مطالعات آماری ترکیش (TUIK)، کشور ترکیه از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱،  6,722,904 تن فولاد تخت وارداتی داشته که نسبت به 5,319,263  تن در دوره مشابه سال ۲۰۲۰، ۲۶٫۳۹ درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش این موسسه، صادرات فولاد تخت ترکیه نیز با ۱۰٫۲۸ درصد افزایش در مدت مشابه، به 4,433,369 تن در مقایسه با 4,020,107 تن سال قبل از آن رسید.

(MetalBulletin, 10 Jan, 2022)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا