دوران گذار انرژی: چین مسیر خنثی سازی استفاده از کربن {تعادل بین انتشار و جذب کربن از اتمسفر} را طرح ریزی می‌کند

carbon neutrality

دستورالعمل دست‌یابی کشور چین به اوج کاهش انتشار کربن تا سال 2030 و خنثی سازی استفاده از کربن (تعادل بین انتشار و جذب کربن از اتمسفر) تا سال 2060 به طور مشترک توسط کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی در روز یکشنبه 24 اکتبر منتشر شد.

این دستورالعمل بیان می‌کند که تا سال 2025، مصرف انرژی چین به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی 5/13درصد نسبت به سطح سال 2020 کاهش می‌یابد، هم‌چنین انتشار کربن دی اکسید (CO2) به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی، 18 درصد کم‌تر از سال 2020 خواهد بود و سهم مصرف انرژی‌های غیرفسیلی حدود 20 درصد از کل انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص خواهد داد.

تا سال 2030، انتشار کربن دی اکسید چین به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی بیش از 65 درصد از سطح سال 2005 کاهش خواهد یافت و سهم مصرف انرژی غیرفسیلی به حدود 25 درصد افزایش خواهد یافت. به‌علاوه، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی نصب شده‌ی کشور چین به بیش از 2/1 میلیارد کیلووات خواهد رسید.

تا سال 2060، هدف کشور چین ایجاد یک اقتصاد سبز، کم کربن و دورانی (چرخشی) (با تاکید بر مقابله با چالش‌های جهانی نظیر تغییرات آب و هوایی) و یک سیستم انرژی پاک، کم کربن، ایمن و کارآمد است. این کشور هم‌چنین به هدف خود مبنی بر خنثی‌سازی استفاده از کربن (تعادل بین انتشار و جذب کربن از اتمسفر)، با سهم مصرف انرژی‌های غیرفسیلی به بیش از 80 درصد، تحقق خواهد بخشید.

برای دست‌یابی به اهداف فوق، این دستورالعمل بیان می‌کند که کشور چین به ارتقای ساختارهای صنعتی خود ادامه خواهد داد. این کشور به طور ویژه برای صنایعی از جمله انرژی، فولاد، فلزات غیرآهنی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، حمل و نقل و ساخت و ساز برنامه‌ریزی‌هایی خواهد کرد تا به اوج کاهش تولید کربن برسند.

در همین حال، گسترش پروژه‌های با مصرف بالای انرژی و با انتشار بالای آلایندگی در صنایع خاصی مانند فولاد، سیمان، شیشه سازی و آلومینیوم الکترولیتی به شدت کنترل خواهند شد. در مقابل، انرژی‌های جدید، مواد جدید، وسایل نقلیه با انرژی جدید و تولید تجهیزات پیشرفته، صنایع راهبردی و  نوظهوری خواهند بود که بر اساس این دستورالعمل، کشور چین به توسعه آن‌ها سرعت خواهد بخشید.

کشور چین به منظور افزایش مصرف انرژی‌های غیرفسیلی، بر توسعه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیست توده (انرژی حاصل از مواد آلی)، انرژی حاصل از دریا (نظیر انرژی امواج، جز و مد و گرمای دریا) و انرژی زمین گرمایی (انرژی حاصل از سطح زیرین زمین)، تمرکز خواهد کرد.

به نقل از منابع بازار، با انجام پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر کشور چین، انرژی پاک بیش‌تر به معنای تقاضای بیش‌تر برای فلزاتی از جمله مس، لیتیوم، کبالت، سیلیکون و فلزات خاکی کمیاب (لانتانیدها) می‌باشد که می‌توانند این فن‌آوری را امکان پذیر کنند.

(MetalBulletin, 26 Oct, 2021)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا